Nieuws

Leven zonder stress begint met de slimme organizing-tips van de BBPO-FBPO organizing experten!

Wil je leven en werken zonder stress, met meer tijd, energie en rust in je hoofd? Ga dan aan de slag met de slimme organizing-tips van de Belgische professional organizers die lid zijn van de beroepsvereniging BBPO-FBPO.

Met deze nuttige tips van de BBPO-FBPO organizing-experten vind je in je dagelijks leven rust, ruimte en overzicht!

  • TIP 1: Omring je met mooie en nuttige dingen. (Hilde De Lepeleire, Home Again)
  • TIP 2: Geef al je spullen een vaste plaats. Je vindt je spullen meteen terug en verliest geen tijd met zoeken. (Ellen Rymen, hetOverzicht)
  • TIP 3: Begrens de plek die je wil organiseren in kleine, haalbare stukken. Zo is het minder overweldigend, word je snel beloond voor je inspanning en vraagt het minder energie. (Gina Reijnders, OrGinazed)
  • TIP 4: Geen zin in organiseren of opruimen? Doe ‘de 7x15’! Kies één ruimte die je onder handen wilt nemen en ruim gedurende 7 dagen telkens 15 minuten op. Kleine moeite, groot effect. (Katleen Boots, B-organized)
  • TIP 5: Koop opbergmateriaal niet vooraf, maar pas wanneer je klaar bent met organiseren. Je zal versteld staan over het aantal legen dozen dat je zal kunnen recupereren. (Kenny Vanermen, Structured)
  • TIP 6: Wanorde begint vaak omdat je opbergruimte overvol zit. Pas daarom de 3/4de-regel toe: vul bij het organiseren van je spullen, papierwerk of tijd niet meer dan 3/4de van de ‘bergruimte’ zoals bijvoorbeeld in je (boeken)kasten, je kleerkast, je klasseermappen en zelfs in je agenda. (Nathalie Crahay, Range ta vie)
  • TIP 7: Heb je bij een opruimbeurt moeite om je spullen weg te doen, schenk ze dan weg aan vrienden, familie, verenigingen of goede doelen. Het verzacht de pijn van het wegdoen als je weet dat jouw spullen iemand anders écht blij of gelukkig kunnen maken. (Veronique Peeters, Struktuur)
  • TIP 8: Breng de afgedankte spullen na een opruim- of organizingactie meteen weg! Zet ze meteen buiten voor de afvalophaling, breng ze onmiddellijk naar het containerpark of naar de kringloopwinkel. (Jacqueline Filmer, OrgaNice1)
  • TIP 9: Je koelkast is ook een 'kast', die je frequent opent. Breng er structuur en overzicht in aan. Categoriseer het voedsel en doe tijdig en regelmatig weg wat je niet meer zal opeten. Dit voorkomt frustratie, zoekwerk en geeft rust. (Katrijn Declerck, Ademruimte)
  • TIP 10: Reserveer regelmatig tijd in je agenda om je administratieve taken ongestoord uit te kunnen voeren. Zie je er tegenop, plan dit dan ’s morgens. Doe eerst deze lastige klus en daarna volgt de fun! (Ilse Segers, Top Orde)
  • TIP 11: Een verhuis gepland? Vul je dozen steeds in functie van de plaats die je spullen krijgen in je nieuwe huis. En stel ondertussen de vraag of je dit écht nog nodig hebt in je nieuwe huis. Want hoe minder mee moet… ;-) (Joke Himpens, Practical Joke)
  • TIP 12: Label verhuisdozen op de kleine én de grote zijde van de doos (niet aan de bovenkant). Zo blijven de etiketten altijd leesbaar als ze op elkaar gestapeld worden. Noteer op het etiket eerst de bestemming van de verhuisdoos en dan de inhoud van de doos. (Fabienne Goubille, Alors on range)
  • TIP 13: Neem eens de tijd om al je takenlijstjes te verzamelen en al je taken en to do's op te lijsten in één notitieboekje. Noteer daarin ook al de to do’s die je in je hoofd hebt zitten. Door dit te doen, krijg je meer rust in je hoofd. (Lien Winters, OrganizeU)
  • TIP 14: Wil je je tijd optimaliseren, zeg dan wat vaker neen. Vind je dit moeilijk? Zeg dan in ieder geval niet meteen ja. Een handig zinnetje om tijd te winnen, is 'Ik denk er even over na en laat het je dan weten'. (Vinciane Steen, B-organized)
  • TIP 15: Gebruik een timer voor tijdrovende taken en stel deze in op een tijd die voor jou haalbaar is, bijvoorbeeld 15 tot 30 minuten. Zo kun je deze taken makkelijk en snel uitvoeren zonder dat ze druk op je dag leggen en al te veel energie opslokken. Eenvoudig en efficiënt, daar hou ik van! (Isabelle Gaspard, Simple et efficace)
  • TIP 16: Kies voor een elektronische agenda en deel hem met je partner. Neem er ook alle activiteiten van je kinderen in op. In één oogopslag heb je zicht op de vrije momenten van iedereen en kun je makkelijk beslissen over komende activiteiten en afspraken en veranderingen in je programma. (Kristel ten Bloemendal, Organizin)
  • TIP 17: Leg de verwachtingen voor je gezinsleden niet even hoog als voor jezelf. Het is immers jouw keuze om schoon schip te maken en niet die van hen. Spreek wel af wat je minimum wil bereikt zien en hou dit proces strak in de teugels. (Isabel Veys, Ordentis)
  • TIP 18: Bereid je volgende dag ’s avonds al voor: leg je outfit klaar, dek de ontbijttafel, leg je tas en sleutels bij elkaar klaar, zet de schooltassen klaar, bereid de lunchpakketten voor… Nu kun je ’s morgens rustig wakker worden en is de toon voor de rest van de dag gezet. (Natalie Vancorenland, Nettelie)
  • TIP 19: Beloon jezelf na elke (organizing)taak die je hebt afgewerkt of na elke (kleine) stap die je hebt gezet. Onderschat de kracht van een beloning niet. Ze laadt je batterijen op, motiveert en geeft je vleugels om de klus zonder moeite volledig af te werken en al je doelen gezwind te halen. (Sara Van Wesenbeeck, Barking Dogs)

Wil je meer weten over de Belgische Beroepsvereniging van Professional Organizers? Of ben je professional organizer en wil je lid worden van de BBPO-FBPO? Neem dan hier contact op met de BBPO-FBPO.

Vind de
professional organizer
die bij je past

Zoek nu...

Word nu lid van de BBPO-FBPO

Doe het nu...

BBPO-FBPO – Belgische Beroepsvereniging van Professional Organizers – Fédération Belge des Professionnels de l’Organisation

Website by  woluweb light nospace mini

© 2018 BBPO-FBPO. All Rights Reserved. General Terms and Conditions & Privacy policy